Deffen börjar närma sitt slut .. Hur började det? Resultat?

Hallå Hallå!

Idag är en sån dag jag råkade få lite tid över till den inte allt för väluppdaterade bloggen.. Är inne på slutspurten av deffen och jag börjar faktiskt bli nöjd med mina resultat!
Skönt när man kan se själv hur man utvecklats.
Jag tycker att min kropp har anpassat sig ganska bra efter mitt krav på kosten, det var grymt jobbigt i sommras, då jag endast var ute efter att tappa kilon och en hel del muskelmassa åkte med på köpet. Men det var det värt faktiskt.
De 2 första veckorna var faktiskt bara Naturdiet & knäckebröd med en ostskiva på morgonen, inte den bästa kombinationen när du ligger ute i fysiskt krävande arbete där svetten sprutar 12 timmar om dagen, 7 dagar i veckan.
Efter de veckorna så började jag med en sallad per dag till Lunch, och fortfarande knäckebrödet på morgonen, och 3 påsar Naturdiet utspridda resten av dagen. Om jag minns rätt höll jag på så i ca 2 veckor med. Felet jag gjorde i början där var att jag inte åt tillräckligt mycket proteiner för att behålla muskelmassan, Proteiner är viktigt för just detta!

Efter ungefär 4-5 veckor så började jag mer med riktig mat, men då mindre portioner. Resturangbiträdanden skrattade när jag bad om att få beställa en barnportion. Men det var inte för att jag ville tjäna 5kr extra, utan för att självdisciplinen inte var lika god då som idag, så lämna kvar något på tallriken hade jag svårt för.
Det blev mestadels köpta sallader, hade inte mycket annat till val eftersom att jag arbetar som resemontör under somrarna, men ja. Kyckling, Tonfisk & Räksallader, och aldrig vitt bröd. Bad om att få ett knäckebröd istället.
Knäckebröd & pasta innehåller främst Kolhydrater som är bra för muskeluppbyggnad, då dessa lagras i musklerna och ger energi vid träning. Lagrade Kolhydrater = Glykogen. Så man skulle väl kunna säga att Glykogenet är människans "bensin". Så du behöver dagligen fylla på din "bensin" för att orka prestera i gymmet.

Trots ett ytterst litet Fett-intag så klarade jag mig ganska bra under arbetsdagarna. Hade jag vetat bättre så hade jag tänkt på att Fett är lika viktigt som Kolhydrater & Proteiner, och självklart till en måttlig mängd. Fetter är viktigt för att prestera & återhämta sig, något jag inte visste då. Trodde bara Fett gjorde mig fet och satte stopp för fettförbränningen. Faktiskt är det tvärtom.

Fett ökar förbränningen en viss del så länge du får i dig måttliga mängder. Det är just därför många tränande personer intar Omega-3 vid promenader och som vardagligt tillskott. En annan viktig egenskap fett har är att den står för 'kroppens mest muskelbyggande hormon', nämligen testosteron.
Tänk dock på att alltid undvika mättade fetter, det har en negativ inverkan på att bygga muskler. Välj istället de omättade alternativen. Dessa hittar du i olika matoljor, cashewnötter, avokado, och fet fisk (lax, makrill, sill).

Något annat jag fick i mig väldigt mycket av var Vatten. Vatten släcker törsten (naturligvis, haha) och ger en mättande känsla. Vätskebalansen i kroppen är viktig, utan den blir fettförbränningen lidande eftersom att kroppen då lider utav en lätt uttorkning. Så för att få en god form, drick vatten.

Har säkert upplyst er om min tidigare vikt innan, men för er som fortfarande inte vet eller bara inte orkar bläddra tillbaka bland inläggen så vägde jag inte mindre än 119kg i Juni månad, och nu ca 86kg, det innebär en viktminskning på 33kg. Något jag då trodde var omöjligt. Men jag har nu lärt mig att det finns ingenting som är omöjligt. En del saker är svårare än andra bara. "Man måste satsa för att vinna".


Bild från Maj/Juni månad 2009
Viktminskningen och Deffen börjar nu närma sig sitt slut och mitt liv har förändrats på många olika sätt. Jag mår mycket bättre psykiskt & gör mitt bästa för att hålla mig undan allt som kan resultera med att mitt förflutna & dåliga rykte skulle uppstå igen. Den "gamla" jag, som de flesta inte vet ett skit om i och försig, finns inte. Och kommer aldrig tillbaka.
Jag har hittat något jag brinner för & jag har aldrig mått så här bra, eller varit med om så mycket komplimanger & god kritik som nu. Atletlivet är något jag kommer fortsätta med.

Jag vill tacka min/mina fantastiska familj & mina vänner som gjort detta möjligt.

Mina föräldrar som stått för kosten nästintill dagligen & anpassat mycket av maten i övrigt.

Mina närmsta vänner, som haft förståelse för att träningen tar upp mycket tid & att ni betyder lika mycket trots att jag inte är ute & dricker eller hinner umgås i veckorna. Ni vet precis vilka ni är, hoppas jag.

Dennis som varit min främsta kompanjon på gymmet, och för övrigt är en av de bästa & som jag har sjukt mycket gemensamt med vad det gäller t.ex förhållande & livet i övrigt. Flickvänner är verkligen en katabol (muskelnedbrytande) faktor när det gäller mig, haha.

Per, som finslipat träningsscheman, kost, kunskap och allt vad det gäller träning. Mina resultat hade inte varit demsamma utan dig, Tack Coach! Ni som finner min blogg intressant borde även kolla hans. Där hittar ni det mesta inom Kost & träning framlagt på ett enkelt & bra sätt. http://perekbjorn.blogg.se/
Kommer bjuda på ett par före/efter bilder även detta inlägg, den första ifrån den 22:e Oktober, och den andra ifrån 11:e December.


Kommentarer
Postat av: gizmo :D

fan va tjcok du är :O

2009-12-13 @ 15:11:10
Postat av: CZ

Haha, flabben på dej! :P

2009-12-13 @ 15:23:47
URL: http://czamorano.blogg.se/
Postat av: Ekbjörn

Grymt bra jobbat! Tack för dom fina orden :)

2009-12-16 @ 22:47:28
URL: http://perekbjorn.blogg.se/
Postat av: L

Bra jobbat!

2009-12-20 @ 15:56:08
URL: http://drottmark.blogg.se/
Postat av: Johanna

Shit, vad du gått ner da? Men oki nice :)

2010-01-02 @ 13:53:02
URL: http://www.trolletjohanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0