- Tankestund & Coca Cola Zero ..

Det har varit en riktigt soft dag idag, tveklöst.. Gick upp strax innan 09:00 och drog i mig min frukost, sen blev det lite datasittande..
Ruggigt väder ute nu och jag är inte på någon diet, så det finns inget som tvingar mig ut i oväder. Till skillnad emot vintern då jag jobbade stenhårt på att få så lågt resultat som möjligt på kalipermätaren (en manick som mäter kroppsfetts procent med). Det var intervallträning & morgonpromenader varje dag under en lång tid. Då spelade det ingen roll om jag inte ägde ett par vinterkängor eller om det var -20, varje dag. 05:00-06:00 så gav jag mig ut..
Lite senare på förmiddagen där gav jag mig iväg till gymmet tillsammans med min far som börjat träna på ordentligt nu. Han tränade ben & jag tränade Bröst & framsida axlar. Blev ett par riktigt bra pass för oss båda. Lustigt nog så utbröt min träningsvärk i benen ännu mer efter att jag tränat bröst? Ben tränade jag igår, visst har träningsvärken varit olidlig, men den förvärrades verkligen. Skönt!
Nu är klockan mycket och jag brukar vanligtvis sova vid den här tiden. Men denna helg har blivit lite uppesittar helg faktiskt, och det var längesen sist. Sitter & dricker lite Coca Cola Zero som det säkert finns många frågor omkring. "Innehåller inga kalorier och är riktigt gott" som Martin http://axon.blogg.se/ Löwgren enkelt la upp det för mig. Och det stämmer! Tycker till och med den är godare än vanlig Coca Cola..
Sen är det ju det här med Aspartam istället. Vad är det egentligen? Och hur påverkar det oss som får i oss det?
"Aspartam är ett proteinliknande ämne som ger 4 kcal per gram. Aspartam ska inte ge någon karies, blodsocker eller insulinsvars påverkan.. Substansen Aspartam är den mest omdiskuterade i världen, och EU:s högsta rekommenderade dagliga dos är 40 mg aspartam per kilo kroppsvikt. Läskedrycker sötade med aspartam får innehålla högst 600 mg/l, och i och med att många innehåller mindre, kan en person hålla sig under rekommenderat dagligt intag med maximalt fyra liter sötad dryck per dag om personen väger 60 kg.

Enligt en studie som presenterades i Environmental Health Perspectives kan kontinuerlig konsumtion av aspartam leda till leukemi, lymfcancer och bröstcancer.


En annan akademisk studie i European Journal of Clinical Nutrition visar på ett möjligt samband mellan aspartam och nervskador i hjärnan


Socialstyrelsen i Sverige anser att aspartam inte är farligt i måttliga doser."



"En kontinuerlig konsumtion, och visar på ett MÖJLIGT samband.." Det finns ännu inget som tyder på att ÄR så.






"Vem är måtta? Och varför skulle jag vilja dricka med honom?" Jag har lärt känna "Måtta" väldigt väl, och det är en god vän som ser till mitt bästa, alltid! Nu dricker jag ju iochförsig inte, men "Måtta" har många kort i luften och är med lite överallt faktiskt. Ni på facebook borde hänga med honom lite oftare och ta två dagar i taget. Det lönar sig inte alltid att leva för stunden ..

Kommentarer
Postat av: Amor Vincit Omnia

Varför böt du ifrån denna :O


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0